ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ 40 ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ



Για άλλη μια φορά συνυπάρχουν καλλιτεχνικά η εικαστικός-αγιογράφος Μαριλένα Φωκά και ο θεωρητικός -ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς στην ομαδική έκθεση με θέμα τα χρόνια του 40 όπου η βραβευμένη δημιουργός συμμετέχει με  νέες ενδιαφέρουσες  αναφορές και καταθέσεις  της.

Το εικαστικό δρώμενο  παρουσιάζεται στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης από τις 27 ως τις 29 Οκτωβρίου 2017.

Στην έκθεση που έχει τίτλο «Κατοχή 1941-44» και τελεί υπό την αιγίδα της Ένωσης Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών Ηλιούπολης η καλλιτέχνιδα εκθέτει τρία πορτραίτα ιστορικών προσώπων που το όνομά τους έχει συνδεθεί με το Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και την εμπλοκή της Ελλάδας σε αυτόν.

Την έκθεση θα προλογίσει ο θεωρητικός και ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς. 

Πρόκειται για τις προσωπογραφίες των Α.Χίτλερ ,Μ.Μουσολίνι και Ι.Μεταξά .


Για την εικαστική προσέγγιση των έργων της η Μαριλένα Φωκά επισημαίνει:


« Το πορτραίτο του Χίτλερ το απέδωσα με ένα ρεαλιστικό τρόπο που όμως δεν αγγίζει τη φωτογραφική απεικόνιση.Σκοπός μου ήταν να καταδείξω την σκληρότητα σαν κύριο στοιχείο της προσωπικότητάς του μέσω των έντονων φωτοσκιάσεων ιδιαίτερα στα σημεία –γωνίες του προσώπου .Η αγριότητα του χαρακτήρα του υπερμεγενθύνεται μέσα σε ένα κόκκινο φόντο αλλά και από την κόκκινη γραβάτα του και το διακριτικό σήμα των Εs-Εs .





Ο Μουσολίνι αποδίδεται με έναν τρόπο μη ρεαλιστικό αλλά κυρίως συμβολικό.Τονίζω στη φυσιογνωμία του ως κυρίαρχο στοιχείο την υπεροψία και την έντονη διάθεση του για την εκπόνηση άνομων σχεδίων.Τα στοιχεία αυτά επιχείρησα να τα αποδώσω παράλληλα με την ιδιάζουσα αξονομετρική τοποθέτηση της κεφαλής.Η έκβαση της ιστορίας με την αποτυχία της επιβολής των προαναφερθέντων σχεδίων του φαίνεται μέσα από τον ψυχρό φόντο που καλύπτει τον ήλιο καθώς και από την επιτηδευμένη ασυμμετρία κορμού –κεφαλής με υπεροχή του δεύτερου που είναι τεχνικά αδύνατο να στηριχθεί από το ασθενέστερο σώμα.
Κλείνοντας με την εξπρεσιονιστική αποτύπωση του Ι. Μεταξά θέλησα να μεταφέρω την συγκεχυμένη ατμόσφαιρα της εποχής ,με φόντο στο οποίο κυριαρχεί η σκιώδης παλέτα, με βίαιες κινήσεις του χρώματος που φανερώνουν αστάθεια, ένταση και αβεβαιότητα καθώς και την ταραγμένη εσωτερική κατάσταση της εικονιζόμενης μορφής,την ασφυκτική πίεση της από τα γεγονότα και από την αντίληψη της τεράστιας πολιτικής ευθύνης. Το πορτραίτο εστιάζει στη ματιά του προσώπου λίγα λεπτά πριν πει το μεγάλο ΟΧΙ ».
Η έκθεση θα είναι ανοικτή με ελεύθερη είσοδο για τον κοινό τις μέρες που διαρκεί.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις