ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ EΚΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΠΌΛΕΩΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΏΝ. - ΊΔΡΥΜΑ ΒΟΎΡΟΥ-ΕΥΤΑΞΊΑ.



Γράφει  ο  ιστορικός  τέχνης   ΛΕΟΝΤΙΟΣ   ΠΕΤΜΕΖΑΣ


Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών - Ίδρυμα Βούρου –Ευταξία, Ι. Παπαρηγοπούλου 7 , πλατεία Κλαυθμώνος παρουσιάζει  από τις 9 εως τις 25 Νοεμβρίου 2018  την νέα έκθεση του ζωγράφου, εικαστικού, λογοτέχνη και θεωρητικού της σύγχρονης τέχνης, Κώστα Ευαγγελάτου, με τίτλο ‘’Ιδεομορφικές Συλλήψεις’’.

Συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, ιδεατά, αρχαϊκά και φυσικά μοτίβα, μαθηματικά σύμβολα και γεωμετρικά σχήματα. Τα επιλεγμένα έργα που εκτίθενται αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό φάσμα των εικαστικών αναζητήσεων και περίτεχνων αισθητικών διατυπώσεων του καλλιτέχνη από το 2010-2018.
Έχουν φιλοτεχνηθεί στην Αθήνα, το Αργοστόλι και το Παρίσι.
Τον Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριελήφθησαν στην αναδρομική έκθεση του με τίτλο "Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires" στην γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι.



Στο κριτικό κείμενο της για την έκθεση με τίτλο: ’’H ποιητική  ζωγραφική του Κώστα Ευαγγελάτου ’’ η Δρ. Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, ιστορικός της τέχνης-τεχνοκριτικός / Officier des Arts et Lettres επεσημαίνει:
’’Παρακολουθώντας από χρόνια τις ζωγραφικές δημιουργίες του Κώστα Ευαγγελάτου, θαυμάζω τη συνεχή εξέλιξη του οράματός του, που ο ταλαντούχος διττός δημιουργός – αυτόνομα ζωγράφος και ποιητής κατορθώνει να ανανεώνει εκ των ένδον!
Δίχως, ο άξιος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης  να “δανείζεται” λύσεις και ενώ πεισματικά κωφεύει στις σύγχρονες, απατηλές σειρήνες  των επάλληλων συρμών φέρνει πάντοτε σε πέρας την ουσιαστική, εγγενή ανανέωση των ερεθισμάτων του έτσι ώστε να μην απειθεί ποτέ  στις αρχές και στα ιδανικά  που έταξε εαυτόν απ’ αρχής .
Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι  δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και  σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά  μόνο στη θέαση.
Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα  που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας.
Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία. Τόσο με τις εικαστικές του δημιουργίες όσο και με την ποίηση αυτή καθαυτή και γενικά τα εμπνευσμένα κείμενα του αλλά κυρίως με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του , ο Κώστας αποδεικνύει ότι η έννοια της ακραιφνούς δημιουργίας είναι εγγεγραμμένη απ’ αρχής σε αυτό καθαυτό το DNA του.
Τα έργα που θα παρουσιαστούν στην ατομική του έκθεση στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία τον χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά. Πολυσήμαντη είναι η αρμονία που υποβάλλεται  με έναν εξιδανικευμένο τρόπο από τα δύο γυναικεία γυμνά.
Εξιδανίκευση που δεν αντιβαίνει  αλλά τουναντίον ενισχύει όσο γίνεται πιο ποιητικά  την αισθησιακή τους υπόσταση. Αισθησιακή, όμως είναι και η ενορχήστρωση του παντοδύναμου χρωματικού στοιχείου στον “Γαλαξία” όπως και στις άλλες ολοκληρωτικά αφηρημένες συνθέσεις του άξιου καλλιτέχνη.
Αυτή, καθαυτή, η ενέργεια του σύμπαντος είναι ενορχηστρωμένη με τον πιο υποβλητικό και γι αυτό “ποιητικό” τρόπο στα έργα του Ευαγγελάτου, που θα επικοινωνούν διαχρονικά ακόμη και με τον λιγότερο εξοικειωμένο με την τέχνη θεατή.’’

        
Η τεχνική  στην ζωγραφική του  δημιουργού χαρακτηρίζεται από την λεπτότητα στο πλαίσιο της εκτέλεσης  και συγκροτείτε από τις λυρικές μεταπλάσεις  της ογκολογικής βαρύτητας  της φύσης. 
Αποδίδονται με αυθόρμητη διάθεση ποιητικής έκφρασης, παρουσίας   και πράξης αμέτρητες  πτυχές και φόρμες  από συντάξεις συγκεκριμένων κωδικών και εμβληματικών  συμβόλων σε αντιπροσωπευτικά δείγματα.
Με ενδιαφέρον αναπαριστάτε  πέρα από ότι υπάρχει στο περιβάλλον ,  ότι γεννιέται και μεταλλάσσεται στην σκέψη  αυτόνομα και ελεύθερα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται περιορισμοί  και εμμονές  στις σταθμίσεις που διακατέχουν τον καλλιτέχνη .
Σε αυτή την περιδιάβαση  των ευφάνταστων καταθέσεων του εντάσσει ενότητες με καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και σχηματοποιημένες μορφές της μνήμης  που προσφέρονται σε φαντασιακούς  τόπους.
Με μικτές τεχνικές δημιουργεί αναμφίβολα  μια ονειρική ατμόσφαιρα, ενώ βαθμιαία και σταδιακά υιοθετεί  την αφαιρετική γραφή με έμφαση ωστόσο στον αστείρευτο  δυναμισμό των συνθέσεων και στην λαμπερή χροιά του  χρώματος.
Στις σημαντικές συνθέσεις   η ταυτότητα των δομήσεων  επικρατεί απέναντι  στην ζωγραφική δομή της ανάδειξης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική υπόσταση που υπαγορεύει  και μεταφέρει αισθητικές λύσεις στην διαδρομή  της. 


  

Πρόκειται για προσεγγίσεις  που η έμπνευση τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά στοιχεία  που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας .
Με καθαρότητα  θέσεων  παραπέμπουν σε  μνημονικές  χαράξεις που  με  εύληπτη  αμεσότητα  οδηγούν σε οδούς προέκτασης και σε κυτταρικές ιδεοληψίες  που  ευπρόσδεκτα στηρίζουν την προοπτική  της τελείωσης.
Στις σειρές  των δημιουργημάτων  του  Κώστα Ευαγγελάτου εμπεριέχονται  συμβολισμοί  που σχηματίζονται με  λιτές και αδρές γραμμές.
Με μοναδική λεπτομέρεια και απαράμιλλη διάθεση τα  αληθινά κομψοτεχνήματα του τονίζουν ενημερωτικά  πως είναι προϊόντα μελέτης  με μια απλότητα που  αποκτά μεγαλείο.
Τα  οικεία  αλλά και τα άγνωστα μοτίβα  παίζουν εναλλακτικούς  ρόλους  και αναδύονται σε πρωταγωνιστές της  εμπεριστατωμένης τεχνοτροπίας  του  καθώς αποκτούν  διαστάσεις.
Εκπέμπουν  εσωτερικό  φως και ενέχουν μια διορατική και εμβληματική 
συνέχεια. 






Σκιαγραφούν  μια συμπερασματική  αποτίμηση   που αποτελείται από  προσωπικές αναγωγές ,καίριες και ουσιαστικές στιγμές   με χρονολογική σειρά  που λειτουργεί σαν βιωματικός σπινθήρας  με  ποικίλες αναφορές  που καταδύονταν  και καταγράφονται από χρόνια στο ευρύτερο εικαστικό γίγνεσθαι.            

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις