Η ''ΩΔΗ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΚΑΙ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ '' ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΙΛΙΝΗ ΣΤΗΝ GALLERY ART ΠΡΙΣΜΑ



Γράφει  ο  ΛΕΟΝΤΙΟΣ  ΠΕΤΜΕΖΑΣ

Με το ποιητικό σχόλιο ’’ Ζωή ορατή… Ζωή κρυμμένη…… Εσωτερική ζωή. Μα και δημόσια. Ζωές πολλές. Ζωή παντού. Να δω με μάτια ορθάνοιχτα. Να ζω’’καταγράφει λογοτεχνικά  η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Κανακάκη το προφίλ της ζωγράφου Άννας Φιλίνη στον κατάλογο της έκθεσής της δημιουργού  «Ωδή παραλίων πετρωμάτων», η οποία  διαρκεί από τις  11 Μαΐου έως 10 Ιουνίου 2018 στην Gallery Art Πρίσμα στον Πειραιά .
Η Φιλίνη έχει διαγράψει μέχρι σήμερα μια πολύχρονη σημαντική πορεία στον εικαστικό χώρο, αλλά και μια δυναμική δραστηριότητα στα γράμματα και στον πολιτισμό της χώρας μας. Είναι ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής για την Προστασία της  Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Κύπρου, μια πολίτης του κόσμου που η εικαστική της εργασία  ταξίδεψε και εκτέθηκε στο Βερολίνο ,στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στο Πεκίνο. Έχει ασχοληθεί με σημαντικά ζωγραφικά αφιερώματα  στην Οδύσσεια του Ομήρου, την ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη, του Ανδρέα Εμπειρίκου, αλλά και του Σαρλ Μπωντλέρ.
Η ζωγραφική της ενότητα «Ωδή παραλίων πετρωμάτων», όπως επισημαίνει η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Κανακάκη στον κατάλογο της έκθεσης, «μας ταξιδεύει κάπου στο Αιγαίο, όταν ζωντανεύουν οι βράχοι και συνομιλούν με την Άννα, χρόνια τώρα της εμπιστεύονται χίλια μυστικά, σ’ εκείνη μόνο γυμνώνονται οπτικά, πνευματικά, αισθησιακά. Φανερώνουν την Μορφή τους. Εκθέτουν τα ασύγκριτα κάλλη τους με τις κρυφές τους λεπτομέρειες. Όλο τους το είναι το αποκαλύπτουν στο βλέμμα της, κάτω από το καθάριο φως.
Το αμετάκλητο Ελληνικό φως που σε κερδίζει ενώ σε τυφλώνει, μέσα από την αυθάδη ζέστη που σε χαϊδεύει ενώ σε καίει.


 Η ζωγράφος Άννα Φιλίνη βρίσκει μεγαλύτερη συγγένεια με τους εξπρεσιονιστές λόγω του αυθορμητισμού τους, επισημαίνει ωστόσο ότι νιώθει ακόμα πιο κοντά στον Υπερρεαλισμό - η αυτόματη γραφή, το ασυνείδητο. Αντιλαμβάνομαι  πως η δουλειά της Άννας  είναι άρρηκτα  συνδεδεμένη με μια παράδοση της Ελληνικής τοπιογραφίας που ανθίζει καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα έως σήμερα. «Παράδοση» με την έννοια ότι οι ζωγράφοι της δεν θα μπορούσαν ίσως να ερμηνεύσουν όποια πραγματικότητα, παρά υπό το πρίσμα του Ελληνικού φωτός. Αυτού του ανεξάντλητου «προβολέα», αμείλικτου για κάποιους, πνευματικού για άλλους που, όντας τόσο χαρακτηριστικός, όσο και χαρισματικός, «ηλιογραφεί» περήφανα κάθε όγκο, κάθε σχήμα».


Η Αννα Φιλίνη αναφερόμενη στη δουλειά της γράφει στον κατάλογο της έκθεσης: «Σπούδασα αρχιτεκτονική, που συνεχίζει να βρίσκεται μαζί με την ιστορία και τη γεωμετρία, ως ενεργός παράγοντας στη σκέψη μου, γιατί πέρα από επιστήμη και τέχνη, είναι ένα εργαλείο για να γνωρίσεις τον κόσμο. Η γεωμετρία στην αρχιτεκτονική των παραλίων πετρωμάτων παρουσιάζει πάντα καινούργια στοιχεία και, ερευνώντας τα, ανανεώνεται και η εικαστική μου γραφή. Η Άρτε Πόβερα  στη δεκαετία του  1970, ενεργός παράγοντας στην επαναστατικότητα των κινημάτων της εποχής, έφερε άμεσα την ποίηση της φύσης μέσα στα έργα τέχνης. Ο Γιάννης  Κουνέλης έβαλε μέσα στα έργα του πέτρες, σακιά με κάρβουνα, σπόρους, έδειξε πανέμορφες χρυσόμυγες». Και η Άννα  Φιλίνη συνεχίζει: «Παρά το ότι συνέχισα στη ζωγραφική να φτιάχνω εικόνες μέσα από την ιστορία και την ποίηση ,παράλληλα δεν σταμάτησα να κάνω σχέδια των τόπων που έβλεπα στο ύπαιθρο. Έχω κάνει μέσα σε τρεις δεκαετίες πολλά σχέδια ,τα οποία είναι ταξιδιωτικά ημερολόγια» .Μέσα από την έκθεση της Αννας Φιλίνη «Ωδή παραλίων πετρωμάτων», αναδύεται – όπως η ίδια λέει - «άλλοτε με ηρεμία και άλλοτε με αγριότητα η μουσική των βράχων του Αιγαίου, τόσο οικεία αλλά και τόσο μοναδική μέσα στους αιώνες ». Η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Κανακάκη, μιλώντας για το εικαστικό ταξίδι στον αστερισμό των βράχων του Αιγαίου, καταλήγει στο κείμενό της ότι η Άννα Φιλίνη ανήκει στους ανθρώπους που «απομονώνουν τα ωραιότερα κομμάτια του σύμπαντός τους για να τα βλέπουν και  άλλοι».


Προσδίδοντας  μορφική ανάπλαση στην  μη φορμαρισμένη υφή η δημιουργός κινείτε εμβόλιμα  ανάμεσα στην αναπαραγωγή του  φωτός και της σκιάς. Οι θαυματουργοί καρποί που αποκομίζει  είναι αποτέλεσμα του τέλειου συνδυασμού μεταξύ ενός πηγαίου και αξεπέραστου ύφους. Αγγίζοντας περισπούδαστα την ουσία όσων την περιβάλλουν αντιλαμβάνεται  τα υπάρχοντα δεδομένα  ανοίγοντας διόδους στη διαχρονικότητα που απαιτεί το ανεπανάληπτο.
Η ζωτικότητα σαν ιδέα και διαλεκτική σχέση στις  εικαστικές εκφάνσεις της εναλλάσσει  το πεπερασμένο στοιχείο  που κινείτε  διαδραστικά και μετουσιώνεται εικονιστικά. Εισάγει  στην υπόσταση των δημιουργημάτων της οριακό βάρος  καθώς  διαχωρίζει την ουσιαστική εσωτερική κατάσταση  από τη τρέχουσα.


Ώρες λειτουργίας:  
Τρ/Πεμ/Παρ: 10.30-15.00 & 18.00-21.00
Τετ/Σαβ: 10.30-15.00

Gallery Art Πρίσμα 
Κουντουριώτου 187 Πειραιάς
τηλ 2104296790
www.facebook.com/ArtPrisma  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις